Dzieci i młodzież z ADHD.

Diagnoza ADHD

Diagnostyka ADHD jest skomplikowanym procesem, który łączy różne metody, takie jak:

  • wywiad rodzinny i rozwojowy,
  • rozmowy z dzieckiem,
  • zbieranie informacji o funkcjonowaniu dziecka w szkole i w domu,
  • konsultacje z lekarzem,
  • wypełnianie kwestionariuszy diagnostycznych, w tym Conners 3.

Dopiero po dokładnej analizie wszystkich zebranych danych można postawić diagnozę. Nie można opierać się tylko na jednym kwestionariuszu czy pojedynczym wywiadzie, gdyż problem jest złożony i wymaga szczegółowej oceny. Dokładność diagnozy ADHD jest kluczowa dla skutecznego leczenia, dlatego ważne jest stosowanie odpowiednich metod badawczych.

W jakim wieku można zdiagnozować ADHD?

Pełne objawy ADHD najczęściej pojawiają się między 6. a 12. rokiem życia, chociaż wstępna diagnoza może być postawiona wcześniej, nawet u 5-letnich dzieci. Diagnozy najczęściej dokonują psychologowie u dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Narzędzie diagnostyczne, takie jak konkretny kwestionariusz, odgrywa tu ważną rolę. Diagnozę ADHD przeprowadza psycholog dziecięcy, posiadający odpowiednią wiedzę, kompetencje i doświadczenie.

Kiedy warto wykonać test Conners 3?

ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, dotyka około 4% populacji na świecie, z większą częstotliwością występując u chłopców.

Test Conners 3 warto rozważyć, gdy występują takie objawy jak:

  • trudności z koncentracją i uwagą,
  • nadmierna ruchliwość,
  • impulsywność i wysoki poziom pobudzenia,
  • trudności w utrzymaniu motywacji,
  • problemy z regulacją nastroju.

Symptomy te zazwyczaj są dostrzegane przez rodziców, ale sama obserwacja i wywiad z rodzicami nie są wystarczające do postawienia diagnozy.

Dzieci z ADHD są często w ciągłym ruchu i mają trudności ze skupieniem się na zadaniach, co wpływa na ich wyniki w nauce i zachowanie w szkole. Ważne jest, aby nauczyciele rozumieli te trudności i dostosowywali tempo oraz program nauczania do potrzeb ucznia.

Co mierzy test Conners 3?

Conners 3 to kwestionariusz służący do diagnozy ADHD i innych współwystępujących zaburzeń. Może być stosowany indywidualnie lub grupowo u dzieci i młodzieży w wieku od 6 do 18 lat. Istnieją trzy główne wersje kwestionariusza:

  • dla rodziców dzieci w wieku 6-18 lat,
  • dla nauczycieli dzieci w wieku 6-18 lat,
  • do samoopisu dla dzieci i młodzieży w wieku 8-18 lat.

Metoda Conners 3 bazuje na wytycznych z DSM-5, kluczowego podręcznika do diagnozy psychologicznej. Kwestionariusz obejmuje skale treściowe, kontrolne i objawowe, oceniając takie obszary jak:

  • nieuwaga,
  • nadaktywność/impulsywność,
  • problemy z nauką,
  • funkcje wychowawcze,
  • relacje z rodziną i rówieśnikami.

Dodatkowo zawiera skale kontrolne i objawowe DSM oraz pytania dodatkowe, co czyni go dobrze dostosowanym do diagnostyki zgodnej z DSM-5.

Sposób badania za pomocą testu Conners 3?

Badanie Conners 3 może być przeprowadzone w tradycyjnej formie papierowej lub jako e-badanie na platformie Epsilon. Sposób przeprowadzania badania zależy od psychologa oraz potrzeb pacjentów. Kwestionariusz mogą zakupić tylko uprawnieni specjaliści, tacy jak psychologowie po szkoleniu psychometrycznym.

Czas badanie Conners 3?

Czas potrzebny na przeprowadzenie badania Conners 3 wynosi od 10 do 25 minut, w zależności od indywidualnych cech osoby badanej, jej zdolności koncentracji oraz warunków w gabinecie psychologicznym.

Korzyści z diagnozy za pomocą testu Conners 3

Test Conners 3 umożliwia wstępną diagnozę ADHD i określenie prawdopodobieństwa występowania tego zaburzenia. Może być stosowany razem z innymi metodami diagnostycznymi, takimi jak test MOXO. Umożliwia określenie profilu osoby badanej, co jest przydatne w badaniach przesiewowych, opracowywaniu planu terapii oraz monitorowaniu postępów w leczeniu.